17 maj 2012

Utvärdering: morgonrutiner

Under en testperiod har vi angripit problemet "morgonstress" med lite olika lösningar. Ett experiment som man ej bör utföra om man

1. sovit mindre än åtta timmar
    (barnen ska sova minst elva timmar, eller de ska i alla fall vara tysta så länge)
2. inte ätit frukost
3. är på allmänt jävla dåligt humör (vilket kan likställas med att vara född helt utan tålamod)

Metoderna som testats har i stora drag innehållit bland annat:

- Att exemplariskt förbereda allt kvällen innan - för både stora och små. Inte ens brandmän har så bra förutsättningar att komma iväg snabbt.
- Att göra allt själv på morgonen medan barnen äter frukost och bråkar om vem som får gömma sig bakom flingpaketet.
- Att låta tv:n underhålla barnen medan man själv springer runt i cirklar.
- Att tjata tills man nästan tappar rösten.
- Skrika och svära (jag ska lägga en femtilapp i svordomsburken, dels för att jag är skyldig det och dels för att ha lite marginal)
- Att inte tjata ett dugg utan bara hålla sig lugn, sansad och ställa sig förstående till att dockbebisen måste äta sin pärlgröt först och Humlis (osynlig inneboende) måste ha allt förberett inför dagen för att klara av att ta hand om bebisen medan Madicken (mamma till dockbebisen, dotter till mig, jag är Kajsa) är på skolan (dagis) och Madicken måste ha med sig Fiffi och blomsterfröna-telefonen annars kan hon inte ringa hem till Humlis och fråga hur det går (hon är en bättre mor än jag någonsin kommer bli) och snurrklänningen måste med till skolan (dagis) eftersom det är rena klädbyte á la melodifestivalen på det där bygget ibland (har i alla fall alltid varit för min avkomma) och sen råkar man kalla Madicken vid sitt riktiga namn och det är oförlåtligt och Madicken (!) sätter sig under ett bord och surar och vägrar komma ut och man får fjäska och ge sig på så många punkter att man till slut känner att man sålt sin själ till djävulen själv.

Resultatet: Alla metoder får underkänt eftersom ingen av dem gör att familjen kommer iväg i tid. Möjligtvis har några av dem en mer positiv inverkan på barnens humör, men ingen av dem påverkar tiden på något sätt, allt tar jättelång tid. Och detta att inte tjata, det gav 45 minuters försening och en stressnivå hos mamman så hög att hon sprang runt som papapadia-fågeln på jobbet - när hon väl en gång kom dit.

Be careful out there!

5 kommentarer:

  1. Även jag kan intyga att ingen av ovanstående metoder fungerar. Jag har också provat att köra väl valda delar från alla ovanstående metoder under samma morgon, men det funkar inte heller....

    SvaraRadera
  2. Ja, att hålla sig lugn är överskattat. Men TV-metoden har ju ändå bolibompas klädrace som i alla fallborde kapa 5 minuter.

    SvaraRadera
  3. Haha... oj vad träffad jag känner mig. Precis så är det
    hos oss också. Och vad bra du skriver!!! :-)
    Hit kommer jag återkomma. Hittade hit via din systers blogg.
    Ha det!

    SvaraRadera
  4. Hej och välkommen!
    Min kloka syster ja... Hon har en ängels tålamod med sina ungar.
    Vi arbetar på lite olika sätt med det kan man säga.

    SvaraRadera
  5. Tack tack! Ja, jag återkommer hit. :-)
    Ja, din syster verkar ha ett väldigt bra tålamod med
    sina barn. :-) Har man inte alltid.
    Ha det bra!

    SvaraRadera